Hulp aan gedetineerden

Bezoek – praktische hulp - schrijfmaatje

Bezoek voor gedetineerden

Wij behartigen de belangen van (ex)gedetineerden. Dat kunnen we doen dankzij onze vrijwilligers en stagiaires, die gedetineerden bezoeken en naar hen luisteren. Contact met de buitenwereld is essentieel om succesvol terug te kunnen keren in de maatschappij. We bieden praktische hulp bij allerlei regelzaken en geven voorlichting en informatie. Gedetineerden en ex-gedetineerden kunnen altijd bij ons terecht met allerlei vragen. Telefonisch, of bij ons op kantoor.

Zo werkt het aanvragen

Als je een aanvraag doet, zoeken wij een vrijwilliger die bij je past. Je kunt dus niet kiezen voor een man of vrouw of een bepaalde leeftijd. We kijken naar jouw achtergrond en jouw taal. We zorgen ervoor dat je bezoek krijgt van een vrijwilliger die jouw taal spreekt.

Bij het eerste bezoek maken jullie kennis, en als jullie elkaar vaker gesproken hebben, wordt het steeds makkelijker.
Ben je gedetineerd en heb jij behoefte aan bezoek? Klik dan op deze link en vul de vragen in. We nemen dan contact met je op. Vaak dezelfde dag, maar soms duurt het een paar dagen als we iets moeten uitzoeken voor jouw vraag.

Ook andere personen kunnen voor jou het formulier invullen. Bijvoorbeeld je casemanager, de reclassering, je advocaat, een bewaarder of een bekende van je.

We bezoeken verschillende penitentiaire inrichtingen door heel Nederland, maar ook Tbs-klinieken, penitentiaire psychiatrische centra, huizen van bewaring, enzovoorts.

Praktische hulp voor gedetineerden

Als je gedetineerd bent, loop je tegen praktische problemen aan. Wij kunnen je hierbij helpen. De meeste vragen die we krijgen zijn:

Heb jij behoefte aan praktische hulp? Vul dan het aanvraagformulier in. Klik op deze link.

Iemand anders kan ook het formulier voor je invullen. Bijvoorbeeld je casemanager, de reclassering, een bewaarder, advocaat of een bekende van je.

Schrijfmaatje voor gedetineerden

Wil je geen bezoek van een vrijwilliger maar wel met iemand schrijven? Dat kan ook. Je krijgt dan een vast schrijfmaatje met wie je kunt corresponderen.

Vanwege de privacy en veiligheid van onze vrijwilligers verloopt de briefwisseling altijd via ons, de Stichting Vrij. We maken de brief niet open en sturen deze direct door naar jouw schrijfmaatje.

Klik op deze link voor het aanvragen van een schrijfmaatje. Iemand anders kan ook het formulier voor je invullen.

Aanvraag

Vul onderstaand formulier in voor het aanvragen van een vrijwilliger voor bezoek, praktische hulp of schrijfmaatje. We nemen dan contact met je op. Vaak dezelfde dag, maar soms duurt het een paar dagen als we iets moeten uitzoeken.