Word vrijwilliger of stagiair en help (ex)gedetineerden

Wil je je als vrijwilliger of stagiair inzetten voor (ex)gedetineerden? Op deze pagina vind je alle informatie.

Wat wij doen

Wij behartigen de belangen van (ex)gedetineerden. Dat kunnen we doen dankzij onze vrijwilligers en stagiaires, die gedetineerden bezoeken en naar hen luisteren. Contact met de buitenwereld is essentieel om succesvol terug te kunnen keren in de maatschappij. We bieden (tijdens kantooruren) praktische hulp bij allerlei regelzaken en geven voorlichting en informatie. Gedetineerden en ex-gedetineerden kunnen altijd bij ons terecht met allerlei vragen. Telefonisch, of bij ons op kantoor aan de Hemonylaan in Amsterdam.

Vrijwilliger worden

Als vrijwilliger kun je meedoen aan onze projecten:

Wat kun je verwachten als vrijwilliger voor (ex)-gedetineerden?

Als je ervoor kiest om bezoeker te worden, bezoek je gemiddeld 1x per week een gedetineerde in de instelling. Dat is voor een langere periode, zodat je een band kunt opbouwen.

We koppelen je aan een gedetineerde van wie we denken dat het goed en interessant is voor je. De taal en cultuur is hierbij ook belangrijk, net als de plaats van de gedetineerde en je eigen woonplaats. Ook houden we rekening met jouw achtergrond en eventuele kennis van bepaalde problematiek.

Het sociale aspect is het belangrijkste van wat je gaat doen. Het doel is dat je gewone gesprekken voert, net zoals je met een nieuwe buurman zou doen of wanneer je iemand in een café spreekt. Jij brengt met jouw bezoek een stukje buitenwereld naar binnen. Uiteraard is het veilig om een gedetineerde te bezoeken.

Voorbereiding

Je eerste bezoek aan een gedetineerde kan best spannend zijn. Daarom bereiden we je goed voor en krijg je ook een training met een rollenspel en voorbeelden uit de praktijk.

Ben je nooit in een gevangenis geweest, en vind je het moeilijk om alleen te gaan de eerste keer? Dan gaan we met je mee naar het eerste bezoek. We leggen natuurlijk uit hoe een afspraak met een gedetineerde gemaakt wordt. Ook vertellen we je alles wat je moet weten over de (strenge) regels binnen de penitentiaire inrichting, waar je op moet letten en ook hoe het zit met de privacy van jou en van de gedetineerde.

Na het eerste bezoek hebben we contact hoe het bezoek verlopen is. Het eerste gesprek is de kennismaking en vaak ook het moeilijkste. We streven er wel naar dat je enkele bezoeken doet, want het kost even tijd om een band op te bouwen. Als er geen klik is met de gedetineerde, dan overleggen we met je.

Praktische hulp of schrijfmaatje voor (ex) gedetineerde

Wil je liever niet bezoeken, maar wel meedoen als vrijwilliger? Dan kun je denken aan praktische hulp: hulp bij financiën, voor kleding zorgen of bijv. een huisdier onderbrengen.

Als schrijfmaatje correspondeer je met een gedetineerde, waarbij jouw privacy natuurlijk wel gewaarborgd blijft. De briefwisseling verloopt via ons adres.

Ook kun je iemand begeleiden om ervoor te zorgen dat hij of zij niet vereenzaamt na vrijlating. Uiteraard zorgen we ervoor dat dit veilig gebeurt en jouw privacy gewaarborgd is.

Wat brengt het jou als vrijwilliger?

Er gaat een andere wereld voor je open, je doet kennis en ervaring op. Door je inzicht in het lot van de gedetineerde ga je er op een andere manier naar kijken.

Je merkt dat je iemand ook met praktische vragen kunt helpen. Een casemanager geeft niet zoveel voorlichting. Als vrijwilliger kun je veel betere informatie geven aan de gedetineerde waarmee deze geholpen is.

Wil je meer informatie of je aanmelden als vrijwilliger?
Vul dan dit formulier in.

Heb je nog vragen? Bel ons dan op 020-670 32 24 en we vertellen je graag meer. We zijn bereikbaar op maandag t/m donderdag van 10.00-15.30 uur.

Wat vragen wij van je?

De motivatie verschilt per persoon, maar vrijwel iedereen realiseert zich dat een gedetineerde niet al te veel kans maakt op een succesvolle terugkeer in de maatschappij als er geen contact meer is met de buitenwereld.

We hebben graag mensen die verschillende talen spreken en het is handig als je over eigen vervoer beschikt, maar geen must. Spreek je alleen Nederlands, of beperkt Nederlands en een andere taal vloeiend, dan ben je ook van harte welkom!

Het is belangrijk dat je goed kunt luisteren naar de gedetineerde en ook sociaal vaardig bent.

Stagiair worden

We zijn een erkend leerbedrijf. Je kunt bij ons stage lopen vanuit diverse opleidingen. Bijvoorbeeld voor de opleiding social work of sociaal-maatschappelijke dienstverlening. Veel stagiaires bevalt het zelfs zo goed, dat zij daarna blijven als vrijwilliger.
Wil je bij ons stage lopen of ervaring opdoen voor je universitaire studie? Meld je dan aan via onderstaand formulier.

Aanmelden vrijwilliger of stagiair

Wil je vrijwilliger worden of zoek je een stageplek? Vul dan onderstaand formulier in. We nemen dezelfde dag contact met je op.